Case 3: Kids - BuSo De Dageraad

Reacties

Elaura en Leendert van het departement SAW zijn het afgelopen semester bezig geweest met hun seminarie. Ze hebben vooral veel literatuur opgezocht over autismespectrumstoornis en vrije tijd/gamen. Het ging over de eerste fase van hun bachelorproef. Beide leerlingen kregen een GO. Dit betekend dat ze aan hun bachelorproef mogen beginnen. Wij zien dit als een positieve tussentijdse evaluatie. Dit geeft ze een boost om er in te vliegen en zowel het project als hun bachelorproef goed te beëindigen. 

Vorig jaar kregen verschillende studenten van verschillende opleidingen de kans om zich in te schrijven voor een nieuw & innoverend project , Techniek-In-De-Zorg. Binnen deze case kregen we de opdracht om een app te ontwikkelen voor jongeren met autisme, met als hoofddoel om hun te helpen met een zinvolle tijdsinvullig.

Het begint eigenlijk allemaal bij de studenten orthopedagogie , Elaura & Leendert , die onderzoek hebben gedaan naar het verband tussen gamen en autisme. Jongeren met autisme trekken zich vaker terug in de gamewereld omdat dit voor hen bekend en vertrouwd is. Wanneer deze jongeren  geen andere opties aangeboden krijgen , blijft dit zo.  De app biedt een functie aan om de tijd zinvol in te delen met een aabod aan vrije tijd. 

In eerste instantie was het de bedoeling om deze app helemaal te laten ontwikkelen door de studenten van het departement IWT & TIHH. Echter werd er ons doorgegeven dat er een bedrijf was die ongeveer dezelfde app ontwikkeld had (Z-apps).

Na enige contactmomenten , wil Z-apps hun bestaande app voor onze case ter beschikking stellen. Op die manier kunnen de IWT-en TIHH-studenten hierop verder werken om een nieuwe aangepaste app voor deze specifieke doelgroep te creëren. Het design  van deze applicatie / LandingsPage wordt gecreëerd door studenten van de MAD-faculty. 

Een leuk project dus waar enorm veel departementen aan meedoen!

 

De leerlingen van het TIHH(Bjorn en Stig) werken aan de landingspage(website) van Z-apps.

De studenten van MAD maken designs voor hun ,en zij veranderen het om in codetaal.

Ze staan staan nu al redelijk ver met de website mbv de stage met Z-apps die ze 2 weken hebben gehad.

Bij de volgende samenkomst bespreken we of dit het is wat ze verwacht hadden.

Gisteren , 12 februari , hebben de studenten IWT een werkmeeting gehad met de contactpersonen & IT'ers van Z-apps.
Na lang proberen , is er zeer goed nieuws en kunnen we eindelijk aan de slag gaan! 

We hebben , na enkele problemen met het systeem , eindelijk toegang.
De eerste stap is natuurlijk de know-how van het systeem te leren kennen. Als programmeur is het vaak het moeilijkste om andere personen hun applicatie/code te doorgronden. 

Eens als dat gebeurt is , is het natuurlijk de bedoeling om aanpassingen in samenwerking met Z-apps door te voeren.
Ondanks het erg moeilijke systeem, zal er met hulp van Z-apps hopelijk een snel & mooie vordering te zien zijn.

Met vriendelijke groeten,

IWT - Studenten,
Tom & Tom

De MAD-studenten zijn voorlopig aan het werken aan de landingpage (website) voor de Do!t-app. Hiervoor wordt er een ontwerp gemaakt. De huidige site van Do!t is simpel, maar spreekt minder aan. Op hun site staat dat de app geschikt is voor 3 doelgroepen (soorten van personen), namelijk voor volwassenen, jongeren en kinderen. De site geeft veel informatie, maar voor kinderen moet die informatie anders worden gecommuniceerd dan voor een volwassene. Daarom begon het idee voor de nieuwe landingpage (website) om te werken met 3 profielen (namelijk kinderen, jongeren, volwassenen) om uit te kiezen. Als je voor een profiel kiest wordt de werking van de app op een andere manier uitgelegd. Dit is een oud ontwerp van de landingpage om het idee aan te tonen. Je kan tussen de 3 personages (nu Homer Simpson).

Om de profielen visueel te maken zijn er personages ontworpen. Het personage Kind zijn de personages in het blauw vierkant. Het personage voor de jongere staat in het oranje vierkant. Het personage voor de Volwassene staat in het rode vierkant.   

         

Bijvoorbeeld zal voor een kind wordt dan aangegeven wat je ouder/begeleiding kan zien van je agenda en wat kan het kind dan zien? Er zijn dus verschillende verhalen voor elk personage.    

Z-apps heeft gevraagd om voor deze profielen een animatiefilmpje te maken omdat met een filmpje het verhaal makkelijker communiceerbaar is. Hiervoor is er een kleurstudie gemaakt om het contrast (in kleuren zodat ze meer verschillen) tussen de personages te vergroten. De middelste rij is voorlopig de uiteindelijke rij mits een aantal kleine aanpassingen die nog moeten gebeuren.

De landingpage is in de tussentijd ook al herontworpen om meer speels en aantrekkelijk te zijn. Het voorlopige ontwerp bestaat uit een startpagina met alle personages en uitleg over de Do!t-app.

Als je op de pijltjes naar links of rechts klikt kun je naar de verschillende pesonages gaan en over hun verhaal een animatiefilmpje bekijken.

     

Als je naar beneden gaat/scrollt op de pagina dan kom je terecht bij de voordelen van de app. Er staan alleen symbolen, maar als je met de muis over de symbolen gaat dan zie je tekst.

Als je verder naar beneden gaat/scrollt dan krijg je de stappen hoe de app in zijn werk gaat.

Verder naar beneden krijg je de prijs informatie.

En je eindigt bij een contactpagina. Waar mensen de gegevens van Lucine kunnen vinden en hen makkelijk kunnen contacteren.

Maandag zaten we samen met de werkgroep en Z-apps om voor te stellen waar wij mee bezig geweest zijn. We hebben ook onze plannen uitgelegd wat we nog van plan zijn komende maanden en hoe wij onze bijdrage aan het proces kunnen doen. Leendert heeft zijn tijdregistratie afgerond en heeft van zijn leerkracht groen licht gekregen om zijn enquête te maken en te verspreiden. Elaura selecteert haar brononderzoek en gaat ook verder aan de slag met een enquête en interview.

Klara heeft aan het kleurenpallet gewerkt voor Do!t, zoals maandag 23 februari was besproken om een pallet gelijkaardig te maken zoals bij Microsoft Word. Bij de landingpage hadden we al een kleurenpallet gecreëerd en hieruit is het nieuwe kleurenpallet gemaakt.

Dit was het kleurenpallet voor de landingpage.

Hieruit is het volgende kleurenpallet ontstaan:

In Microsoft Word zijn er 10 opties. Het volgende pallet is hiervoor uitgebreid tot het volgende:

Maandag 23 februari, tijdens de meeting met de werkgroep en Z-Apps, is de notitie genomen om op lettertypes te gaan letten die autivriendelijk zijn.

Op maandag 2 maart zal er weer een meeting met Z-Apps waarbij wij onze volgende stappen kunnen bespreken.

Al weer even geleden , maar ondertussen erg druk in de weer om de code van Z-app te leren kennen.
Zoals jullie hierboven zien , is er veel nagedacht over het kleurenpallet. Aan ons nu om deze kleuren te integreren in de nieuwe website & applicatie.

Dinsdag 03-03-2015 , komen we samen met Z-apps om te zien hoe we deze kleuren nu juist kunnen integreren in de applicatie. 

Met vriendelijke groeten,

IWT-studenten

Vandaag, maandag 2 maart, was er een vegadering met Z-Apps. Hierbij werd het kleurenpallet bekeken en werd een basiskleurepallet bepaald bij bepaalde thema's. Deze kleuren zijn de startkleuren die worden toegekend aan een thema, maar deze kunnen worden veranderd naar een andere kleur in het pallet naar keuze.

De thema's en kleuren van het pallet gaan als volgt:

Slapen = paars, Hygiëne = appelblauwzeegroen, Huishoudelijke taken = donkergroen, Vrije tijd = lichtgroen, School = geel, Eten = zalmkleur, Afspraken = rood.

Dankzij de vergadering is er een duidelijk beeld geschept van het toepassen van de PAL-lijst. Nu kan Klara zich gaan verdiepen in het uitzicht (interface) van de webapplicatie en de inpassing van de activiteiten.

Leendert heeft zijn enquête gemaakt en is deze momenteel aan het verspreiden. De enquête is hier te vinden: http://goo.gl/forms/e6wUer1oQK

Als u iemand met ASS kent mag u deze altijd doorsturen naar hen! Op die manier krijg ik een grotere groep en krijg ik een meer uitgebreid resultaat. Alvast bedankt!

 

Vandaag, 19 maart, hebben Eveline en Klara samen gezeten en zich over de toepassing van de vrijetijdsbesteding in de webapplicatie verdiept. Klara gaat schetsen maken om het idee te illustreren. De schetsen volgen later.

Deze week is Leendert naar Brussel geweest om ons project voor te stellen aan Careful technology. Hij presenteerde de case aan een jury, deze waren erg enthousiast over de app! Ze vonden dat we goed bezig waren en feliciteerde het volledige team! Er volgt nog een eindpresentatie voor deze award in mei. 

Na een meeting tussen Klara en Eveline zijn de volgende schetsen ontstaan alsook enkele opmerkingen en vragen.

We vroegen ons af of het beter was om het volledige vlag te kleuren of een icoon met een kleur? Als we zoveel kleuren hebben zouden de oranje lijnen beter neutraal worden. Moet er voor thema's en vrijetijdsbesteding een tabblad zijn? Is dat iets persoonlijk of moet dat ook per groep worden aangepast? Op welke basis kan de begeleider zien welke activiteit er werd gekozen: een grafiek, hoeveelheid, chronologie? Omdat deze vragen veel invloed hebben op het design is dit ontwerp verre van definitief.

Klara heeft hiervoor een gesprek via ooVoo gehad met Z-apps. Hierbij kwam ook de vraag op hoe je best een indeling op tijd maakt? Want voetbal kan je voor een half uur doen op een voetbalpleintje, maar dit kan ook een voetbaltraining zijn en die duren zeker een uur. Deze woensdag 1 april zal er een brainstormsessie plaatsvinden tussen Z-apps en de studenten IWT en MAD waar we antwoorden vinden op deze vragen.

Op woensdag 1 april was er een werkoverleg tussen Z-apps, MAD-studenten en IWT-studenten. We zaten hierbij samen om te brainstormen over de implementatie van de kleuren/thema's en de PAL.

Voor de kleuren is er gekozen om een taak volledig op te vullen met een kleur. Om een kleur aan een thema toe te kennen moet je eerst een kleurenpakket op groepsniveau bepalen. Hierdoor kan je voor de gehele groep steeds met dit basispakket starten als je een nieuwe gebruiker aanmaakt. Deze gebruiker kan dan dit kleurenpakket ook nog op individuele basis aanpassen. Ditzelfde principe zou ook kunnen worden toegepas voor de PAL. Je zou de activiteiten kunnen aanpassen en toevoegen op een groepsniveau. De PALlijst invullen moet dan eerder individueel gebeuren en zal dan eerder bij de dagschema's van de gebruiker komen te staan.

Hoe alles verder wordt geïmplementeerd is moeilijker voor ons te begrijpen omdat we de achtergrond van de applicatie niet kunnen inschatten. Hiervoor ging Z-apps een begin maken van de implementatie en Mock-ups waarop wij dan kunnen verder werken. In de tussentijd werken de IWT-studenten aan het uitwerken van de kleuren en de PAL.

Deze week heb ik beoordelingsiconen gemaakt. Deze iconen dienen om te beoordelen of je een activiteit van de PAL leuk vindt of niet. Ik ben zelf nog niet zeker of de kleuren noodzakelijk zijn.

Na wereldautismedag & de brainstorm voor de paasvakantie , zijn we als IWT-studenten direct aan de slag gegaan.
Momenteel zijn we bezig om de kleurentags tot een goed einde te brengen en wordt de layout (zoals voorgesteld door MAD) afgewerkt door de IT'er van Z-apps zelf.

Volgende stap : De PAL-lijst!

Mvg,

IWT-studenten

De leerlingen van SAW hebben hun gegevens berekend en zijn hier nu hun conclusies uit aan het trekken. Met deze resultaten zullen ze binnenkort aan hun wetenschappelijk artikel beginnen. 

Momenteel zijn de MAD-studenten een flyer en banner aan het ontwerpen voor Do!t.

Dit is een eertse ontwerp van de flyer, maar deze zal worden aangepast naar de feedback die ik maandag heb verkregen.

     

     

Klara heeft voor Do!t en FollowUp een flyer ontworpen. Na een aantal ontwerpen is zij in overleg met Z-apps tot het volgende eindresultaat gekomen.

  

Eveline zal voor Do!t en FollowUp een banner gaan ontwerpen.

Woensdag 29 april gaan we op een stand staan van Care Full Technology om ons project te presenteren. De MAD-studenten hebben de voorbereidingen gemaakt om de stand aan te kleden. Nicolas en Tom Boelen hebben geholpen met het voorbereiden van verschillende dagschema's (deeltijds, voltijds, school) om de applicatie in al zijn mogelijkheden te kunnen tonen.

Hier is een 3d-visualisatie van de geplande indeling van de stand:

Voor de stand zijn verschillende posters voorzien om op de panelen te hangen:

Team

Partners

 

Probleem - Onderzoek - Vorderingen

Do!t


Zoals maandag 20 april gevraagd, heeft Klara de beoordelingsiconen aangepast.


De iconen kunnen er als volgt uitzien in zijn geheel:

SMILEYS

 

BOLLEN zonder kleur

 

BOLLEN met kleur

 

STERREN

Elaura en Leendert oefenen momenteel hun presentatie in zodat ze u een duidelijke uitleg kunnen geven over ons project!

We zien u graag op het slotevent! Tot dan! 

In de laatste weken van dit project hebben de MAD-studenten nog enkele dingen afgewerkt. Zo heeft Eveline de volgende banner ontworpen:

Verder heeft Klara een verslag gemaakt over de interface van de PAL die Z-apps had doorgestuurd en verzorgt ze de vormgeving van de presentatie.

In het volgende voorstel zijn de nummer 1, 2 en 3 verschillend uitgelijnd met dikke of dunne letters.

Bij de beoordeling van de PAL heeft Klara hun scherm met photoshop bewerkt om hun kader minder fel te maken.

De MAD-studenten gaan nog T-shirt maken voor Annemie en de studenten als laatste promotiemateriaal voor het slotevent. Daarnaast zijn de posters voor de stand aangepast voor het slotevent. We zien jullie 22 mei op het slotevent!

 

Elaura en Leendert leggen de laatste loodjes aan de voorbereidingen voor de presentatie van morgen

We hopen jullie morgen talrijk aanwezig te zien! Tot morgen !